Za one koji se još uvek nisu sretali sa ovim pristupom, interaktivni marketing predstavlja odstupanje od tradicionalnih načina oglašavanja i stavljanje akcenta na dvosmernu komunikaciju s publikom na platformama koje se u današnje vreme najčešće koriste.
Interaktivni marketing i ključni momenti Trampove kampanje
Za razliku od izbornih kampanja ranijih godina, ovogodišnja izborna borba u SAD-u i pobeda Donalda Trampa specifične su po interaktivnom marketingu. Interaktivni marketing predstavlja odstupanje od tradicionalnih načina oglašavanja i stavljanje akcenta na dvosmernu komunikaciju s publikom na platformama koje se u današnje vreme najčešće koriste.
Trampova kampanja imala je za cilj da pridobije neopredeljene birače, naročito mlađe generacije, što se i dogodilo zahvaljujući društvenim mrežama i podršci uticajnih ličnosti. Posebno se izdvajaju platforme X (prethodno Twitter) i gejming platforma Twitch. Iako su ga pojedini kritikovali zbog kontroverznih izjava, ovakav pristup je dokaz da je njegova strategija prilagođena današnjem vremenu i da prati ekspanziju digitalne komunikacije.
Oba predsednička kandidata bila su svesna da su podkasti još od pandemije COVID-19 izuzetno popularni i iskoristili su gostovanja da se bolje povežu sa slušaocima. Kamala Haris bila je gošća podkasta „Call Her Daddy“, a Tramp podkasta „The Joe Rogan Experience“, gde je intervju trajao 3h i broji 47 miliona pregleda na YouTube-u. Zahvaljujući ovim gostovanjima, gde je Tramp razgovarao sa fudbalerima Nacionalne fudbalske lige i osvrnuo se na pokušaj atentata, stvorio je direktnu povezanost s brojnom publikom. Smatra se da su se mladi muškarci, uzrasta od 18 do 29 godina, okrenuli Trampu pomerajući se udesno za 8 procentnih poena. Takođe, veliko iznenađenje bila je Trampova saradnja sa influenserima, poput Logana Pola i Adina Rosa, koja je značajno probudila interesovanje mlađe publike za učestvovanje u političkim dešavanjima.
Šta je obeležilo Trampovu kampanju?
Ključne reči kojima se može opisati Trampova kampanja su inovacija, direktna komunikacija i promene političkog marketinga.
Marketinška strategija
Svaka marketinška strategija mora biti precizno i detaljno promišljena kako bi bila uspešna. Takođe, postoje određene smernice čijim praćenjem je sprovođenje bilo koje kampanje olakšano.
- Doslednost
Komunikacija je najvažniji element u marketingu i PR-u. Tramp je tokom čitave kampanje objavljivao i do 10 tvitova dnevno, javno delio svoje mišljenje o različitim temama i bio u stalnoj komunikaciji s javnošću.
- Jednostavnost
Precizni, jasni i upečatljivi slogani su uslov za pozitivan ishod kampanje. Tramp i Republikanska stranka su u tome uspeli, budući da je slogan „Make America Great Again“ postao simbol ove izborne borbe. S druge strane, kampanja Demokrata je bila heterogenija zbog obrta koji se dogodio kada se Džozef Bajden povukao, a njegovo mesto zauzela Kamala Haris. Za vreme svoje kampanje, Kamala Haris nije održala nijednu konferenciju za medije niti davala intervjue tokom prvih 38 dana, dok je predstavnik Republikanaca održao najmanje 6 konferencija na kojima je odgovarao na postavljena pitanja.
Govoreći o medijima, prema istraživanju koje je sproveo Pew Research Center krajem 2019. godine, devet od deset osoba čiji je primarni izvor informisanja bio Fox News, odnosno 93%, identifikovali su se kao Republikanci. Međutim, Tramp je na društvenoj mreži Truth Social kritikovao Fox News jer su podržali guvernera Floride, koji se smatrao njegovim glavnim suparnikom iz Republikanske stranke za ovogodišnje izbore.
- Držanje koraka s razvojem digitalne sfere
Demokrate su se tokom kampanje više oslanjale na tradicionalnu formu marketinga i većinski su se oglašavali slanjem poruka ciljanoj publici, dok se Tramp opredelio za interaktivni marketing i kontinuiranu online kampanju.
- Pravila društvenih mreža
- Ne iznositi negativne stvari o konkurenciji
- Odvojiti privatni od poslovnog života
- Brzo reagovati na negativne komentare
Izabrani predsednik SAD-a se nije oslanjao na ova pravila i uprkos tome je odneo pobedu, što pokazuje da se rizik u ovom slučaju „isplatio“.
Svaki PR je dobar PR
Trampov glavni cilj bio je da svi pričaju o njemu – mediji, glasači, konkurenti. Time je postigao da bude prisutan svuda i da se njegovo mišljenje glasno čuje.
Peanut the squirrel & Raccoon Fred
Dva dana uoči predsedničkih izbora, glavna tema sukoba u SAD-u bila je eutanazija veverice, poznate kao “Peanut the squirrel”, od strane službenika za divlje životinje u Njujorku. Odeljenje za zaštitu životne sredine obrazložilo je da je razlog oduzimanja životinje bilo dobijeno obaveštenje o nesigurnim uslovima za njeno čuvanje, dok je eutanazija bila posledica ujeda jednog od zvaničnika tokom oduzimanja. Osim veverice, Odeljenje je izvršilo eutanaziju i rakuna Freda, koji je bio na istom imanju. Dž. D. Vens, kandidat za potpredsednika Republikanske stranke, saopštio je da je eutanazija veverice bila razlog za sumnju u vladine prioritete, kao i da je ovaj slučaj veoma pogodio Donalda Trampa.
Mark Longo, koji je brinuo o Peanutu 7 godina, u svojoj objavi na društvenim mrežama najavio je da će inicirati sprovođenje pravnog postupka uz hešteg “Justiceforpeanut”.
Republikanska stranka i građani osudili su ova dešavanja uz napomenu da u Njujorku postoje utočišta za ilegalne imigrante, a da se u isto vreme nevine životinje ubijaju.
Ovo nije bio jedini ovakav slučaj o kojem se pričalo tokom ove izborne godine. Vens i Tramp zastupali su neosnovane tvrdnje da imigranti sa Haitija u Ohaju jedu mačke.
Iako naizgled dve u potpunosti odvojene teme, Republikanci su uspeli da povežu priču o stradanju životinja s pričom o imigrantima, čime su svima jasno stavili do znanja da osuđuju vladavinu Demokratske partije, kao i istakli svoj stav o imigrantima.
Tramp je, zajedno sa svojim timom i saradnicima, izuzetno promišljeno i uz svesne rizike vodio svoju izbornu kampanju. Uspeo je da uspostavi komunikaciju sa svojim pristalicama, ali i neopredeljenim biračima. Najvažnije od svega, pomoću društvenih mreža, brojnih izjava i gostovanja, uspeo je da dopre i do mladih, odnosno prethodno nezainteresovanih. Pored podkasta, platforme X i drugih, veliku ulogu imao je TikTok, koji je omogućio da svako naiđe na barem jedan od videa u kojima se spominje Donald Tramp.
Takođe, na prvom zvaničnom brifingu Trampove administracije predstavljena je nova portparolka Bele kuće, Kerolajn Levit, koja je sa 27 godina postala najmlađa osoba na ovoj funkciji. Najavila je da će, prema nalogu predsednika, Bela kuća omogućiti influenserima i podkasterima prijavu za novinarske akreditacije, što značajno proširuje pristup rezidenciji budući da je ranije dolazak bio ograničen isključivo na tradicionalne medije. Sve ukazuje da će ovaj mandat biti obeležen dinamičnim promenama u pogledu strategije komunikacije, ali nadamo se da ćemo tome svedočiti samo kao pasivni posmatrači.