A taman smo se uigrali sa TikTokom!
Rednote, odnosno Xiaohongshuu, popeo se u sam vrh najviše preuzimanih aplikacija u SAD tokom protekle 2 nedelje. Trenutno po popularnosti uspeva da parira čak i TikToku!
Ali, da li zaista ovde možemo govoriti o rivalitetu i koje nam nove mogućnosti nudi RedNote?
TikTok: od skeptičnosti do obožavanja
Verujete li da je prošla gotovo čitava decenija od kad je osnovana aplikacija pod nazivom Tiktok? Iako ne verujemo da ste 2016. godine mogli zamisliti sebe kako učite plesne korake da biste ispratili TikTok dance trendove , već 2019. godine to se moralo promeniti, zar ne?
Skok popularnosti TikToka bio je zaista upečatljiv! Broj korisnika rastao je razmerama koje nisu imale njoj konkurentne aplikacije, poput Facebooka ili Instagrama.
Svoj veliki rast ova aplikacija doživela je, sigurno se sećate, tokom godina pandemije. Činilo se da na svakom koraku možete videti omladinu kako se snima za TikTok, plešući uz određene zadate korake ili lipsinkujući (lipsink = sinhronizacija pokreta svojih usana sa zvučnim zapisom) uz tekstove popularnih pesama, scena iz filmova ili slično.
Već u oktobru 2020. TikTok je dostigao preko 2 milijarde mobilnih preuzimanja širom sveta!
A kako i ne bi?
Jednostavna za korišćenje, ova aplikacija je bila savršen odgovor na potrebe generacije Z. A ni Milenijalci, pa čak i stariji, nisu joj dugo mogli odoleti!
Zasnovana na video formi, u trajanju do 3 minuta, uz mnoštvo muzike, zanimljivih filtera, igrica i zabavnih trendova, TikTok je postala aplikacija koja pruža mnogo slobode kada je u pitanju kreiranje zabavnog, kreativnog sadržaja.
Ali, pokazala se i kao odlična platforma za izražavanje mišljenja na goruće socijalne teme, povezivanje zajednice, razmenu stavova.
Druge aplikacije prilagođavale su svoje karakteristike upravo ovoj mreži, pokušavajući da joj pariraju i pruže korisnicima slično iskustvo.
Delovalo je da dominaciju TikToka ništa ne može da uzdrma.
Ali, stvari trenutno drugačije izgledaju…
Od zabave do zabrane…
Tokom godina, korisnici su mogli primetiti i određene negativne aspekte TikToka, zbog kojih se u pojedinim zemljama znalo povesti i pitanje zabranjivanja aplikacije.
Tu su se, pre svega, našli pojedini zabrinjavajući trendovi, među kojima je bilo i onih koji su opasni po bezbednost ili čak život ljudi.
Uz to, izdvojio se još jedan, potencijalno negativan faktor, a to je pitanje zaštite podataka, ali i nacionalne bezbednosti.
Upravo iz tog razloga, Vrhovni sud SAD ovog januara doneo je odluku da aplikaciju zabrani, ukoliko vlasnici TikToka ne odluče da svoje poslovanje u SAD prodaju nekoj američkoj kompaniji. Kako su vlasnici to odbili da učine, TikTok od 19. januara zaista više nije bilo moguće preuzeti putem Google ili Apple prodavnica u ovoj državi.
Iako se očekivalo da će se korisnici najpre okrenuti aplikacijama u vlasništvu kompanije Meta, to se nije desilo.
Već sledećeg dana osvanule su vesti o masovnom preuzimanju aplikacije RedNote, koja je u svega 2 dana dobila stotine hiljada novih korisnika!
Migracija na RedNote
Da li ćemo u budućnosti čitati romane o seobama naroda sa jedne na drugu društvenu mrežu? Ako je sudeći po skorašnjim dešavanjima, to više ne zvuči kao naučna fantastika.
Uostalom, da vam je neko pre samo koju nedelju rekao da će najmasovniji hešteg januara biti #TikTokRefugee, da li biste mu poverovali?
Američki državljani nisu bili zadovoljni odlukom njihovog Vrhovnog suda, ne prihvatajući objašnjenje vezano za bezbedonosne mere. Svoj bunt protiv onoga što je shvaćeno kao svojevrsna zabrana govora, ispoljili su preuzimanjem kineske aplikacije Rednote, odnosno Xiaohongshuu!
Dok su još uvek mogli koristiti obe aplikacije, američki korisnici su, sa jedne strane, istraživali ovu novu aplikaciju, istovremeno na TikToku kreirajući mimove i drugi video sadržaj na temu emigracije sa jedne na drugu aplikaciju.
Aplikacija RedNote je preko noći postala mesto povezivanja dvaju naroda, upoznavanja drugačije kulture i kreiranja zabavnog sadržaja!
RedNote – kako zapravo funkcioniše ova aplikacija?
Iako ju je ostatak sveta upoznao kroz prizmu aktuelnih dešavanja u SAD i zabranu TikTok-a, RedNote, ili „Mala crvena beležnica”, kako glasi bukvalni prevod naziva aplikacije na kineskom jeziku, zapravo je aplikacija tematski sličnija Instagramu ili Pinterestu.
Zasniva se na preporukama iz sveta lepote, putovanja, mode i sličnih tema, i veliku popularnost ima među ženskom populacijom. Poput TikToka, i Rednote je baziran na video sadržaju, putem kojeg korisnici mogu deliti momente iz svog života i predstaviti svoj lifestyle, oceniti određene proizvode, ili čak kupovati u okviru aplikacije, kroz e-commerce opcije.
Interfejs je relativno jednostavan, i, kao i TikTok, Rednote ima „For you” stranicu. Razlika je, međutim, ta što će se tu pojaviti više video klipova odjednom. Pored toga, zanimljivo je da je algoritam RedNote-a zasnovan više na interesovanjima samog korisnika, čime se veći akcenat stavlja na personalizovan sadržaj.
Najveći izazov korišćenja ove aplikacije predstavlja jezička barijera (takođe predmet brojnih mim tiktokova!), zbog koje se čini da je američka vlada sebi učinila medveđu uslugu.
Ne samo da je interfejs aplikacije na kineskom jeziku, već je to i politika privatnosti, koju su korisnici prihvatali, ne znajući zasigurno šta tu piše.
Budućnost RedNote aplikacije?
Pozicija TikTok aplikacije u SAD trenutno je, nema sumnje, mnogo više pitanje politike. Uostalom, samo predlog o zabrani aplikacije, koja je, na kraju trajala 24 sata, desio se u isto vreme kada i predsednički izbori.
Po dolasku Donalda Trampa na vlast, doneta je odluka da se zabrana TikTok aplikacije odloži, kako bi se mogao sklopiti dogovor oko njenog korišćenja i zaštite nacionalne bezbednosti. Zanimljivo je da je za „obnavljanje usluge” TikTok zahvalio upravo novoizabranom predsedniku Trampu.
Pitanjem korišćenja TikToka u Sjedinjenim Državama diskutovaće se, zasigurno i nadalje, jer je potrebno pomiriti iskazanu ideju o zaštiti podataka korisnika sa činjenicom da se ovom aplikacijom služi preko 170 miliona Amerikanaca! Ne treba zanemariti ni to da je ona važan komunikacijski kanal za preko 7 miliona malih preduzeća.
RedNote je, bez obzira na čitavu situaciju, i dalje tu.
Ne kao alternativa, već kao nova, drugačija, zanimljiva društvena mreža, koju veliki broj onih koji su se sa njom upoznali žele nastaviti da koriste. Možemo očekivati da će vlasnici aplikacije pokušati da je prilagode velikom broju korisnika van kineskog govornog područja, a to znači i veći broj korisnika ne samo u Americi već i širom sveta.
Da li će RedNote uspeti da, poput TikToka, postavi nove trendove i utiče dublje na funkcionisanje društvenih mreža?
Ostaje da vidimo.